קינסיולוגיה יישומית לאבחון ולטיפול

מהי קינסיולוגיה

קינסיולוגיה (Kinesiology) היא מדע חקר התנועה, תחום הכולל את חקר הפעולות המכניות של גוף האדם. מחקרי קינסיולוגיה מבוצעים באמצעות בדיקות מעקב אחר תנועותיו של הנבדק ובדיקות אלקטרו פיזיות וקוגניטיביות.

תחום מחקר זה הוא כלי רב ערך בשיפור הפעילויות הקשורות לגוף האדם. הוא נחשב לתחום המעורב בפעילויות גופניות אותו ניתן ליישם בתחומים נוספים, כגון ארגונומיה.

מחקר התנועה שמתבצע על ידי מכשור ובדיקות מעקב אחר תנועות הגוף של הנבדקים, מאפשר לבנות תכניות פעילות גופנית, לתכנן טיפולי שיקום ופיזיותרפיה ולסייע בשיפור איכות החיים.

קינסיולוגיה ברפואה משלימה

קינסיולוגיה יישומית, או שימושית, היא שיטה ברפואה משלימה, המאבחנת מצבים בריאותיים באמצעות בחינה ידנית של פעילות שרירים דינמית.

היא פותחה לראשונה על ידי דר גודהרט, כירופרקט אמריקני, שחקר את דפוסי ההתנהגות של שרירי הגוף. הוא גילה ששרירים נחלשים בתגובה לגירוי מזיק, ומתחזקים בנוכחות חומרים טיפוליים, וכי החלשות השרירים קשורה למצב הכללי של הגוף המושפע מלחצים, אלרגיות, רעלים ובעיות רגשיות ונפשיות.

דר גודהרט התייחס לשיטתו כאל ריפוי שמשלב משובים מהגוף הוא הטמיע בשיטתו את תורת המרידיאנים, והתחום התרחב לתהליכי אבחון וריפוי נוספים של מגוון בעיות רפואיות שתוארו על ידי רופאים וכירופרקטים שהצטרפו לשיטתו.

הפילוסופיה של הטיפול

הגישה ההוליסטית גורסת כי קיימת מערכת גומלין בין מערכות הגוף הכימית, המבנית והמנטלית. בעיה רפואית במערכת אחת יכולה להשפיע על אחרת. ההנחה היא שגופנו יכול לספק מידע על מצבו, המדויק יותר מהמידע שמספק המוח שמושפע ממניפולציות שונות.

על פי הגישה, חולשת שריר מצביעה על בעיה באיבר הקשור אליו בקשרי גומלין. הפילוסופיה שעומדת מאחורי הגישה ההוליסטית היא שהגוף לא משקר ולא מושפע מהטעיות שמהן מושפע המוח.

לפי תפיסה המבוססת על כירופרקטיקה, בגופנו קיימים שלושה מרכיבים בסיסיים המחוברים במבנה משולש: מבנה, מרכיבים כימיים ותחושות. הם הגורמים לבעיות הבריאות, וכל בעיה רפואית, בכל רמות התפקוד, מבוססת על אחד או יותר מהמרכיבים הללו.

האם קינסיולוגיה היא שיטת אבחון או טיפול?

קינסיולוגיה היא שיטה הוליסטית המערבת טכניקות ריפוי נוספות. מטרתה לזהות מצבים פתולוגיים, לשחזר את פעילות המערכות ולהשיב את הגוף לפעילות תקינה. תוצאות האבחון משמשות מטפלים לבחירת המשך אופן הטיפול בקליניקה או להמשך בדיקות מקיפות.

השיטה היא אמצעי עזר לאבחון מגוון בעיות רפואיות, ומשולבת בתחומי טיפול רבים. רופאים בבתי חולים ואחיות מרפאה נעזרים בה כשיטת אבחון, והיא כלי אלטרנטיבי יעיל בטיפולי הקליניקה.

תהליך הבדיקה

  • בדיקת היסטוריה רפואית
  • סידרת בדיקות פיזיות: ביניהן בדיקת לחץ דם בהבדלי ישיבה שכיבה ובדיקות נוספות כגון בדיקות רגישות ורפלקסים, בדיקות יציבה והליכה.
  • בדיקת שרירים ידניים MMT: במהלך הבדיקה מפעיל המטפל לחץ על שריר או קבוצת שרירים ייעודיים של המטופל המפעיל כוח נגדי
  • במקרים בהם מאובחנת רגישות למזון: מבוצע מבחן בדיקת מזון

בדיקת שרירים ידנית

  • בדיקת שרירים ידנית היא שלב בסיסי בשיטתו של דר גודהרט. לבדיקה זו מצטרפות בדיקות אבחון נוספות.
  • הבדיקה מבוססת על אופן הפעולה ההוליסטי של הגוף, הפועל בשיתוף כל המערכות, האברים, השרירים, העצבים וכלי הדם. כל האברים בגוף קשורים במערכת גומלין משותפת שמאפשרת את תפקוד הגוף
  • מרידיאנים העוברים דרך הגוף מסייעים לאברים לקיים את מערכת הגומלין. המרידיאנים קשורים לשרירים ומספקים להם מידע על תפקוד אברים הקשורים אליהם.
  • מטרת בדיקת שרירים ידנית אינה למדוד כוח אלא לאתר לחצים וחוסר איזון באמצעות המתח בשריר. שינוי בתגובת השריר מעיד על בעיה באיבר הקשור אליו.
  • בין הגורמים לחולשת שרירים: תפקוד לקוי של אברי הגוף, ירידה באספקת הדם, חסימה מרידיאנית\ ירידה בניקוז נוזל הלימפה, תזונה לא מאוזנת.

באבחון מחלת אסתמה, לדוגמה, מאובחנת חולשה בשרירי הגב התחתון והרגליים, להם קשר גומלין עם בלוטת יותרת הכליה.
הטיפול שמיועד לחזק את השרירים מסייע לבלוטת הכליה לייצר את הכימיקלים המאפשרים את הרחבת מעברי הנשימה בריאות, ומסייעים לריפוי האסתמה.
הטיפול במחלה מערב טכניקות ריפוי אלטרנטיביות, ביניהן אוסטאופתיה, כירופרקטיקה, דיקור סיני והומאופתיה.

מבחן בדיקת מזון

הקינסיולוגיה רואה ברגישות למזון סימפטום לבעיות בריאות. סוגי המזון מתעכלים באופן שונה במערכת העיכול, הקשורה למערכת המרידיאנים.
במבחן בדיקת המזון אפשר לזהות את המזונות הגורמים להיחלשות השרירים. הבדיקה מיועדת לאתר מזונות שאינם נחשפים בבדיקות רגילות, ושעל פי האבחון מזיקים לבריאותו של הנבדק.

מטפל בקינסיולוגיה יישומית

קינסיולוגיה יישומית, קינסיולוגיה שימושית, מוכרת כתהליך דיאגנוסטי המשולב עם טיפולים נוספים. הסמכה לתואר מומחה בקינסיולוגיה מתקבלת מהקולג’ הבין-לאומי לקינסיולוגיה. על המטפל מוטל להיות בקיא גם בשיטות טיפול נוספות.

דר פאבל שוורץ, רופא, מטפל אלטרנטיבי, ומנהל מרכז לרפואה משלימה רושאל בתל אביב, מטפל באמצעות קינסיולוגיה יישומית בבעיות הקשורות למערכות כלי הדם, הלימפה, העצבים, השדרה והמערכת המרידיאנית. לדר שוורץ ידע רב שנים בטיפולים אלטרנטיביים שאותם הוא משלב בטיפולי קינסיולוגיה.

תפריט נגישות